2010. november 28., vasárnap

Tanfolyam-1





A cimben tanfolyamot irtam és arról a két tanfolyamról szeretnék irni, amelyek az idei ill. tavalyi Határtalanul-on voltak orosz vendég előadókkal. Mindkét tanfolyamon én tolmácsoltam és az előadó utazásának szervezésében is részt vettem. Mindkét tanfolyam témájában volt némi vita (Nelli: Térbeli virágok, Kszénia: Őrült szoknya) de úgy érzem, mind a kettő sikeres volt. Megigértem többeknek, hogy irok a "szoknyás" tanfolyamról. Hozzáteszem, hogy én tolmácsoltam, tehát jegyzetelni nem volt módom, a tanultakat kipróbálni (különösen a tanári útmutatással a szinek és formák összeállitásában)nem tudtam, de amit megjegyeztem azt közreadom. Természetesen hozzáolvastam, mert érdekelt a téma. Azonkivül egy foltostársnő kérdezte, hogy na milyen volt? Én kezdtem magyarázni amit Kszénia a szinekről a formákról beszélt, de ő legyintett, ez csak rizsa a technika milyen? Elgondolkoztam, hogy valóban "rizsa" volt amit hallottam, vagy csak olyan elméleti rész, ami igenis szükséges ahhoz, hogy a foltmunkáinkat jól csináljuk. Én úgy érzem, hogy túl vagyok a foltvarrás alapjain, a technikákat ismerem, de bizonyos elméleti részek behatóbb tanulmányozása szükséges.
A negyedik kép egy orosz nyelvű könyvsorozat egyik könyve, amit sikerült megszereznem. Ezekben a könyvekben neves amerikai foltvarrók irják le tapasztalataikat egyes területeken. Ezért a sorozat cime: A mesterség titkai. Ez Joan Colvin (aki festőből lett foltvarró) a természet motivumai a quiltekben cimmel megjelent könyvében ad nagyon jó tanácsokat igen közérthető módon.
Úgy éreztem, ez a három téma öszzefügg és kis leirásomat (amit több részben kivánok
közreadni)ennek jegyében irnám meg.
Mindkét orosz előadó egy moszkvai pedagógiai Főiskola művészképző szakát végezte. Tanitottak iskolákban, majd később önállósitották magukat. Nelli mikor megismerkedett a foltvarrással, úgy gondolta, hogy az addigi rajzait -ahol főleg virágokat jelenitett meg- textilanyagokból csinálja. Sok próbálkozás után jutott el addig, hogy úgy gondolta, ideje tudását továbbadni és rendszeresen tart tanfolyamokat. (ezeket Mester Kurzusoknak hivják: MK) Kszéniát kiskorában édesanyja öltöztette saját készitésű ruháiban, majd ő kezdett el saját magának ruhákat varrni. Mikor megismerkedett a foltvarrással, akkor határozta el, hogy foltvarott öltözékeket készit. Hamarosan nagy sikerre tett szeret és rendszeresen készit bemutatókat külföldi kiállitásokon. Moszkvában rendszeresen tart MK-okat. Létrehozott egy 6 fős csoportot ahol közösen, de mindenki a maga izlése szerint készit öltözéket. Igy közösen próbálnak uj irányokat keresni. Szoknyáit, táskáit mindig egy-egy összeállitásban késziti. Tehát a szoknyához vagy táskát, vagy mellényt vagy sapkát csinál.
Nelli azzal kezdte előadását, hogy részletesen beszélt a kompozició megtervezéséről. Ehhez sok példát mutatott. Ezután javasolta, hogy a megtervezett kompozicióhoz próbáljuk meg a meglévő anyagainkat összeválogatni. Ha úgy érezzük, hogy mégsem úgy nézne ki összeállitásunk ahogy mi szeretnénk, akkor próbáljuk meg a természetet a virágokat tanulmányozni. Sőt jó gyakorlat egy egy szép kép lemásolása. Ebből tanulhatunk, főleg a szinek kiválasztásában. Természetesen a tanfolyam egy napos volt és igy csak átfogó képet adhatott, de tudom, hogy volt aki az ott tanultak alapján szép kis képeket csinált. A technika (azaz a virágok varrása)mint kiderült másodlagos volt, az anyagok, a szinek arányának összeválogatása volt a fontosabb a kompozició készitéséhez. Ehhez személyre szabott tanácsokat adott Nelli a résztvevőknek.
Kszénia előadásában a szinekről beszélt sokat. Hosszabb tanfolyamon azzal kezdi a munkát, hogy mindenki egy alapszinre ráhelyezi a kedvenc szineit. Ennek a szinkavalkádnak az arányait és mennyiségét személyre szabottan beszéli meg a résztvevőkkel. Igy ez a kis szinskála mindig szem előtt van és ezt tudják a munkájukhoz használni. Igen érdekes volt, mikor az egyik részvevő közölte, hogy neki a narancs a kedvenc szine és ennek megfelelően tett az összeállitásban sik narancsot. Kszénia kivette és csak egy kis rész maradt narancsban. Igy a kész műben ez a kis rész annyira erősen kiviláglott, hogy a szemet mindig odavonzotta.
Szóval ezzel csak igen röviden tudtam ezt a "rizsát" közreadni, a továbbiakban Kszénia tanfolyamából a táska és a szoknya technikai elkészitését fogom bemutatni. Természetesen mindezt Kszénia beleegyezésével egy honlapról vettem az alapot.

5 megjegyzés:

BORI írta...

Nagyon köszönöm a részletes beszámolódat! Amikor a Határtalanulon találkoztunk és pár percre bekukkantottam a terembe, ahol dolgoztatok, már akkor tudtam, hogy valami érdekesből maradok ki. Amit a színekről írtál, nagyon érdekes.Kérlek folytasd tovább a tanfolyam beszámolódat!

Marika írta...

"Rizsa" a lényege ennek a technikának szerintem .Őrülten tetszik az az örült szoknya .Nagyon kíváncsian várom a tanfolyam 2-őt

Nóra írta...

köszönet, a beszámolódért.Több olyan tanfolyam volt, ami közül igen nehéz volt választani az átfedések miatt.Így legalább kapok kis ízelítőt! várom a folytatást!!

Colette írta...

A mai napig megfejthetetlen számomra, hogy ITT ebben az állítólag fullintelligens magyar közegben, miért mindenkit a technika érdekel, és miért nem a "rizsa"... ez most szívenütött.

Görgei-Reiner Rita írta...

Köszönöm én is a beszámolót, tulajdonképpen már nagyon vártam.
Kerestem is Kszénát, nem találtam a munkásságát, amit ő tud és meglát, az engem is megfogott.